Prezenty w relacjach biznesowych

Sprawianie podarunków osobom, z którymi zawiązujemy relacje biznesowe to zwyczaj zapożyczony z kultury Dalekiego Wschodu. Japońskie interesy np. nigdy nie dojdą do skutku, gdy nie wykona się niemal całego rytuału oddawania szacunku potencjalnemu współpracownikowi, w tym podarowania mu czegoś podkreślającego te relacje. Moda na tego typu wymianę zawodowych uprzejmości dotarła też do naszego kraju i dotyczy najczęściej wysoko postawionych pracowników korporacyjnych. Ci wymieniają się najczęściej drogimi, personalizowanymi gadżetami - zegarkami, piórami wiecznymi, papierośnicami, ale w dobrym guście jest też podarowanie dobrego alkoholu. W mniejszych firmach również warto dbać o małe szczegóły, które pozwalają sukcesywnie budować wizerunek marki. Nie trzeba od razu wydawać fortuny, by pozytywnie zaskoczyć partnerów biznesowych. Z powodzeniem wręczać można gadżety związane z profilem działalności - parasole z firmowym logo, koszulki z nadrukiem, bony zniżkowe na usługi. Ważne, by prezent pozwalał jednoznacznie zidentyfikować nadawcę i nie okazał się przysłowiowym "bublem", który rozpadnie się po kilku dniach użytkowania. Podarunków firmowych nie trzeba wręczać osobiście. Można wysłać do partnerów kuriera z paczką. Nawet jeżeli znamy adres domowy osoby, której chcemy sprawić niespodziankę, w tym przypadku w grę wchodzi jedynie wysłanie jej do siedziby firmy.